Sebak, sayu, sedih, hiba, itulah persaaan Para sahabat Rasulullah S.a.w apabila tetamu mereka yang paling ditunggu-tunggu selama ini ingin kembali semula menghadap Allah S.W.T. Itulah kekasinya yang bernama "Ramadhan". Alhamdulillah,Ramadhan tahun ini aku berkesempatan melaksanakan ibadah puasa dan ibadah-ibadah lain yang dituntut dengan sempurna berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya kerana tiada masalah kesihatan yang mengganggu.

Adakah Ramadhan tahun depan sempat dirasai atau tidak?? Sering bermain difikiranku.. Cuma aku mampu berharap dan berdoa agar Allah S.W.T memanjangkan umurku agar aku dapat berjumpa lagi dengan Ramadhan Tahun 1432h nanti. Aku merindui sahabat-sahabatku yang bersama-sama berdiri menunaikan solat terawikh, sama-sama bertazkirah, solat berjemaah dan bertadarus sepanjang ramadhan bersamaku... Ya Allah ketemukanlah aku dengan Ramadhan Tahun ini Ya Allah..Janganlah engkau jadikan Ramadhan tahun ini ramadhan yang terakhir buatku Ya Allah. Ya Allah berkatilah segala amalanku di bulan ramadhan tahun ini ya Allah, Janganlah engkau jadikan amalan-amalanku itu amalan yang ditolak olehMu ya Allah. Ya Allah Redhakanlah aku masuk ke syurga Mu Ya Allah. Jauhkanlah aku Ya Allah dari azab nerakamu Ya Allah.
Ya Allah, Berikanlah hidayah, Rahmat, dan keredhaanMU kepadaku, isteri dan anakku, kedua ibu bapaku, ibu bapa mertuaku, adik beradikku, adik berdik iparku, seluruh ahli keluargaku serta seluruh muslimin dan muslimat Ya Allah. InsyaAllah..

Malam tadi aku sempat mendirikan solat terawikh solat sunat terawik di sebuah masjid di negeri kelahiranku ini (Kelantan). Entah mengapa hati ku terasa sangat hiba di penghujung rakaat-rakat solat terawikh itu. Selesai terawikh terpaku aku apabila melihat seorang pakcik tua (70-an) sempat sujud syukur 2 rakaat. Mungkin dalam fikirannya adakah aku sempat untuk merasai Ramadhan tahun depan?? Tapi belum tentu orang yang muda sepertiku conform merasai ramadhan tahun depan..

Marilah semua sahabat kita terus beramal walaupun ramadhan berlalu pergi meninggalkan kita. janganlah kita hanya beramal ibadat hanya dalam bulan ramadhan sahaja, kerana ajal akan menjemput kita entah bila. InsyaAllah......

0 komen pengunjung:

Post a Comment

Falsafah Hidupku

"Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanylah kepada Allah Tuhan semesta Alam"

Kalendar Hijrah

Kedai Kopiku

About Me

My photo
Hairul Hisham Ismail namaku, anak kelahiran Felda Kemahang 2, Tanah merah, Kelantan. Dari kecil, di celahan pokok kelapa sawit tempatku membesar. Kerahan keringat ayahku masihku ingat hingga kini. Mendapat pendidikan awal di SK Kemahang 1 (1989-1994. Dengan berkat doa ibu-bapaku aku telah diterima masuk Ke SMKA Wataniah, Machang, Kelantan pada tahun 1995. Aku menduduki peperiksaan SPM pada tahun 1999 dan berjaya mendapat keputusan yang dapatku banggakan. Dengan keputusan Percubaan SPM 1999 aku berjaya masuk ke SMKA falahiah, pasir pekan, Kota Bharu untuk belajar di tingkatan 6 selama hampir 3 Bulan. Aku ditawarkan menyambung pelajaran ke UTM dalam bidang pendidikan (Pengajian Islam) 2001-2004. Sekarang sedang berkhidmat di SMK Simpang, Taiping sebagai pendidik. Walau di mana pun aku berada AKU adalah AKU...